SVs alternative budsjett for Lillestrøm kommune 2024

Publisert av: Jørgen Skogan Publisert: 29. november 2023
Oppdatert: 05. februar 2025
Lesetid: ca. 10 min

Innledning

Det er krevende tider. Forskjellene øker, matkøene vokser, og stadig flere opplever trang økonomi. 1800 barn vokser opp i fattigdom i vår kommune. I møte med krevende tider trenger vi mer fordeling, ikke mindre.

Samtidig styrer verden mot en katastrofal oppvarming på 2,9 grader. Klimakrisa forholder seg ikke til kommune- eller landegrenser, og den venter ikke på at vi skal løse de andre utfordringene. SV prioriterer rettferdig fordeling, barn og unge og klima.

SVs budsjettforslag er radikalt og realistisk, og peker ut en tydelig politisk retning. Vårt budsjettforslag viser at det også i trange tider er mulig å prioritere utjevning av forskjeller, satsing på barn og unge, økt bemanning i tjenestene, og en kraftig styrket innsats på klimaarbeidet.

I dette dokumentet utdypes de større satsningene i Lillestrøm SVs budsjettforslag. Nederst i dokumentet ligger også verbalforslagene fra SV slik de ble fremmet i formannskapet 29.11.2023.

Økonomiske måltall

Vårt budsjettforslag gir i 2027 noe mindre driftsresultat enn kommunedirektørens opprinnelige forslag (1,6 % mot 1,8 %), men ligger under kommunedirektørens forslag på gjeld (97 % mot 100,4 %). På mål om beholdning i disposisjonsfond er resultatet i 2027 uendret.

Skole og barnehage

Gratis SFO i 1. klasse for lavinntektshusholdninger videreføres

SFO er en arena for inkludering og læring for barna våre, og all erfaring viser at kostnaden av tilbudet er avgjørende for deltakelsen. SV på Stortinget har fått regjeringen med på å innføre gratis halvdagsplass i SFO for landets 1. og 2. klassinger. Den lokale ordningen i Lillestrøm med gratis SFO for 1. klasse for husholdninger med samlet inntekt under 350 000 skal etter planen avsluttes, men SV viderefører den i vårt budsjett. For brukerne av ordningen er det en kritisk viktig lettelse av en økonomisk byrde, som samtidig gjør det mulig for barn å delta.

Gratis skolemåltid på to ungdomsskoler

Familiens økonomi har betydning for ungdoms spisevaner. Blant de som mener at egen familie har dårligere råd enn andre, er det 38 prosent som dropper å spise frokost. Næring gir konsentrasjon. Å innføre et gratis skolemåltid vil utjevne forskjeller og styrke elevers læring.

Vi må begynne et sted. SV setter i vårt alternative budsjettforslag av midler til å innføre gratis skolemat på to ungdomsskoler fra høsten 2024. Vi bruker 1,93 millioner på ordningen i 2024, en sum som dekker mat til 900 elever og to ansatte på de aktuelle skolene.

70 nye stillinger i barnehagene innen 2027

Vi foreslår å øke grunnbemanningen i barnehagene med 70 årsverk innen 2027, gjennom en opptrapping år for år i økonomiplanperioden. I 2024 øker vi grunnbemanningen med 15 årsverk fra høsten. De tre skolekretsene Gjellerås, Skjetten og Sagdalen prioriteres slik at økningen monner. De neste tre årene øker vi stillingene ytterligere, og utvider ordningen til å gjelde gradvis flere skolekretser til hele kommunen er dekket i 2027.

Erfaring fra andre kommuner som øker grunnbemanningen i barnehagene er at sykefraværet reduseres. Vi budsjetterer med redusert sykefravær, der deler av denne reduksjonen må sees i sammenheng med vår satsning på økt bemanning i barnehagene. Vi budsjetterer også med reduserte utgifter til innleie av vikarer som konsekvens av økt bemanning.

Vikarpool i barnehager

Kommunestyret har flere ganger vedtatt etablering av vikarpool i barnehager og skoler for å redusere utgifter til innleie av vikarer. Dette har enda ikke blitt innført. Vi budsjetterer med innføringen av vikarpool og sparer 1 million på redusert innleie av vikarer i 2024 på tiltaket.

Beholde logopeder

Kommunedirektørens forslag til budsjett avvikler tilbudet om logopeditjenester til barn. For barna som ikke kvalifiserer blir dette et reelt kutt i en viktig tjeneste, og for dem som kvalifiserer hos HELFO blir dette enda en sten til byrden for familier som allerede bruker mye energi på å manøvrere byråkratiet. SV legger ordningen tilbake. 

Flere lærlinger

Lillestrøm kommune har et samfunnsansvar i å tilrettelegge for lærlingeplasser og opptak av lærlinger i egen drift. Det er en investering i framtida. Anbefalingen fra KS er minst 2 lærlinger per 1000 innbyggere. Vi har et stykke igjen dit. SV setter av 2,5 millioner i 2024 og 5 millioner fra 2025 til å øke inntaket av lærlinger. 

Helse og sosial

Sosialhjelp – stanse usosiale kutt

Kommunedirektøren legger opp til å spare 8,5 millioner på å ikke følge statlig norm for sosialhjelpen i 2024. Dette er et kutt i livsviktige inntekter til mange av de mest sårbare i samfunnet. I snitt vil mottakerne sitte igjen med et kutt på 750 kroner i måneden. Dette kuttet foreslås i en tid der langt flere har behov for sosialhjelp for å få hverdagen til å gå rundt – selv folk i fullt arbeid. Samtidig finner man rom til ikke bare å beholde, men øke utgiftene til politikerlønninger.

SV prioriterer annerledes. Vi foreslår å stanse det usosiale kuttet i sosialhjelpen, og heller kutte i politikerlønningene. Nødytelser til dem som trenger det mest, er ikke en salderingspost. Vi møter ikke krevende tider med kutt til de som trenger det mest. På sikt må sosialhjelpen og andre ytelser snarere styrkes fra dagens nivå. 

Beholde stillinger i OUT

Kommunedirektørens forslag til budsjett legger opp til en halvering av OUT. Vi løser ikke dagens utfordringer ved å kutte i framtida. OUT er et tilbud som er godt kjent blant ungdommen i kommunen, med ansatte som er tillitspersoner for mange i ungdomsmiljøet. SV legger stillingene tilbake. Vi bruker 3,5 millioner på dette i 2024.

Tilskudd Hjelpende Hender

Matkøene vokser. Det er krevende tider for mange, og stadig flere oppsøker nødhjelp for å få hverdagen til å gå rundt. At folk er nødt til å oppsøke nødhjelp i Norge er et tegn på at fellesskapet ikke gjør nok for å trygge folks økonomi. SV setter av 600 000 kroner i 2024 til Hjelpende Hender, for å støtte arbeidet de gjør for vanskeligstilte i Lillestrøm.

Beholde stillinger i bo- og miljøtjenesten

Kommunedirektøren legger opp til å spare 6 millioner i 2024 på å redusere bemanningen i hjemmetjenesten. Vi henter tilbake noen av stillingene i vårt alternative budsjett, og setter av 2 millioner til dette i 2024.

Klima og miljø

Kommunens prognoser viser dessverre at vi ikke når klimamålene med dagens innsats. Vi må i gang med offensive satsinger for å kutte utslipp raskt nok til å unngå de verste konsekvensene av klimakrisa. SV setter av midler til en slik offensiv satsing i vårt budsjett. Vi styrker satsingen på klimatiltak med 31,8 millioner i 2024. Det gjelder blant annet 2 millioner til klimakutt i landbruket, 2 millioner til klimakutt i organisasjons- og næringslivet, og 25 millioner til klimafondet.

Klimafond til utslippskutt

Klimafondet er et uvurderlig verktøy til å finansiere gode klimatiltak i kommunen. Med større årlige avsetninger til fondet kunne kommunens innsats målt seg med ambisjonene i klimabudsjettet. SV styrker klimafondet med ytterligere 25 millioner hvert år fra 2024, en seksdobling fra dagens fond. Midlene tas fra disposisjonsfond. Et økt handlingsrom i klimafondet gir kommunen rom til å tenke større, og også bruke klimafondsmidler på større satsinger og investeringer som gir utslippskutt. 

Klimakutt i landbruket – lokalt bionovafond

I fjorårets budsjettbehandling ble et lokalt bionovafond for kutt i utslipp i landbruket opprettet. Vi viderefører ordningen i vårt budsjett med 2 millioner.

Omstilling i organisasjons- og næringslivet

Kommunen kan bidra til klimagasskutt i organisasjoner og i næringslivet. En støtteordning skal bidra til en overgang til utslippsfrie løsninger. SV setter av 2 millioner til å videreføre ordningen som finansierer klimagasskutt i næringslivet.

Kultur, idrett og møteplasser

Kutte billettpriser på Nebbursvollen og Kuskerudnebben

Alle skal ha mulighet til å delta og skape gode sommerminner, uavhengig av familieøkonomien. Vi lever i en tid der flere sliter med å få økonomien til å gå opp, og flere velger å bli hjemme i sommerferien. Sommeren 2023 fikk vi derfor kommunestyret med på å mer enn halvere billettprisene på kommunens friluftsbad for sommeren. SV foreslår å gjøre reduksjonen permanent, og sette prisene til 30 kr for barn og unge, 48 kr for student og honnør, og 60 kr for voksne. Dette betyr 1,225 millioner bortfall i inntekter.

Møteplass for barn og unge i Lillestrøm

Det er behov for et utvidet fritidstilbud og møteplass til ungdom i Lillestrøm by.

Kulturvektstedet Villa Cara og Lillestrøm bibliotek er svært godt besøkt, men det er behov for å utvide tilbudet ytterligere for å omfavne alle unge som bruker byen og som ønsker et lavterskel, gratis fritidstilbud. Vi setter av 2 millioner fra 2024 til drift av et utvidet tilbud.

Juniorklubber

Det er stort behov for fritidstilbud og møteplasser til barn og unge i alderen 10-13 år. Vi setter av 2,5 millioner fra 2024 til opprettelse og drift av kommunale juniorklubber.

Lillestrøm bibliotek

Biblioteker er et av de beste tiltakene for å redusere forskjeller. Bibliotekene i Lillestrøm kommune er godt besøkt, og spesielt det nye hovedbiblioteket i Lillestrøm sentrum er en publikumssuksess. Det trengs mer midler for å opprettholde dagens drift, noe vi setter av 2 millioner til i 2024. Vi budsjetterer også med å utvide åpningstidene på Lillestrøm bibliotek, slik at det holdes åpent 10-16 lørdager og søndager. Dette bruker vi ytterligere 1,9 millioner på.

Harmonisering av tilskudd til drift av folkebad

Fet svømmeklubb drifter folkebad på Østersund og Dalen på vegne av kommunen. Idrettslagene mottar ikke kompensasjon for å drifte disse badene. For å opprettholde folkebadene på dagens nivå er det behov for en harmoniserering av tiltakene og avtalene med idrettslagene. Dette bruker SV 500 000 kroner på fra 2024.

Harmonisering av driftstilskudd til idrettsanlegg

Det er behov for å øke rammen til driftstilskudd til idrettslag som drifter kommunale anlegg i kommunens sted. Vi bruker 800 000 på dette i 2024, og 900 000 fra 2025.

Thon Badeland – stanse leieavtale

I budsjettet er 14 millioner avsatt hvert år fra 2025 til leie hos Thon Badeland på Strømmen, som en betingelse for at badelandet skal bygges. Lillestrøm SV støtter utvikling og styrking av badefasiliteter i kommunen, men mener det er en feilprioritering fra kommunens side å binde opp 14 millioner av fellesskapets midler hvert år til leie i et kommersielt badeanlegg. 

Inndekning

Kutt i politikerlønninger

Vi kutter faste politikergodtgjørelser med 10 prosent fra 2024, og fryser beløpet slik at det skjermes fra økning når statsrådslønnen økes i mai. Dette henter SV en million på.

Eiendomsskatt

Inntekter fra eiendomsskatt skal i Lillestrøm gå til tiltak for klima og natur, kultur og idrett, og barn og unge. Det har vært en god tradisjon for kommunen å målrette bruken av midlene fra eiendomsskatt.

SV foreslår en rekke tiltak som finansieres ved å øke eiendomsskatten fra 2 til 2,5 promille. Vi øker også bunnfradraget med 300 000 kr, til 2,1 millioner. Dette gir merinntekter på 23,3 millioner kroner som går rett tilbake til fellesskapet, og økningen legges på de dyreste boligene.

For en husstand i en bolig verdt 5 millioner i Lillestrøm betyr SVs eiendomsskattegrep en økning i den månedlige eiendomsskatteregningen på 8 – åtte – kroner. Alle med bolig til 4,8 millioner vil betale like mye eller mindre enn i dag med SVs skatteopplegg. Pengene går til tiltak som utjevner forskjeller, løfter barn og unge, og styrker klimaarbeidet. Mange husholdninger med en presset økonomi bedre ut med vårt alternativ.

Disposisjonsfond

Lillestrøm kommunes disposisjonsfond er solid. Vi henter ytterligere 25 millioner til tiltak i 2024, og 20 millioner i 2025. Midlene går i hovedsak til klimafondet for å finansiere klimakutt.

Redusert sykefravær

Vi budsjetterer med redusert sykefravær på 10 prosent samlet i kommunens drift i 2024. Dette sparer kommunen for utgifter. Reduksjonen må sees i sammenheng med våre tiltak for økt grunnbemanning i barnehagene og vårt verbalforslag om målrettet arbeid med å redusere sykefravær.

Tabeller – budsjett og økonomiplan

Endringer fra kommunedirektørens forslag

Tall er i 1000 kroner. Pluss er utgift, minus er inntekt. Kolonne E = eiendomsskattefinansiert.

DRIFT2024202520262027
Skole og barnehageE
Videreføre ordning – gratis SFO i 1. klasse1600160016001600x
Reversere kutt – logopeditjenester til barn2200425042504250x
Gratis skolemat ved to ungdomsskoler1932386538653865x
Økt bemanning i barnehagene500015 00025 00038 500 
Redusert innleie av vikarer i barnehager-1500-4500-7500-11 550 
Vikarpool i barnehager-1000-2000-3000-4000 
Lærlinger – økning                                2500500050005000x
Sum skole og barnehage10 73223 21529 21537 665
Helse og sosial     
Sosialhjelp – stanse usosiale kutt8500850085008500 
Reversere kutt – stillinger i OUT3500700070007000x
Tilskudd Hjelpende Hender600000 
Tilskudd Morgenstellet200000 
Fontenehus – etablering10050013001500 
Bemanningsreduksjon – beholde stillinger2000300030003000 
Sum helse og sosial14 90019 00019 80020 000
Klima og miljø (drift)     
Lokalt bionovafond – videreføring2000200020002000x
Grønt næringsfond – videreføring2000200020002000x
Prosjektstilling klima i plan- og byggesak500500500500x
Prosjektstilling grønne innkjøp5005005000x
Ny stilling på faggruppe klima og miljø500100010001000 
Klimafond, driftsmidler (se også investeringer)0500025 00025 000 
Sum klima og miljø (drift)550011 00031 00030 500
By- og stedsutvikling     
Oppfølging av byutviklingsplanen600600600600 
Målestasjoner for luftkvalitet500500500500 
Trainee innenfor geodata0400800800 
Sum, by- og stedsutvikling1100150019001900
Kultur, idrett og møteplasser     
30kr barn, 60kr voksne Nebben/Kusken1225122512251225x
Harmonisering tilskudd drift av folkebad500500500500x
Thon Badeland, stanse leieavtale0-14 000-14 000-14 000 
Opprette kommunale juniorklubber2500250025002500x
Styrke fritidstilbud og møteplass i Lillestrøm2000200020002000x
Lillestrøm bibliotek – opprettholde drift2000400040004000x
Lillestrøm bibliotek – helgeåpent 10-161900190019001900x
Harmonisering driftstilskudd idrettsanlegg800900900900x
Byfesten – dekke underskudd375000 
Sum, kultur, idrett og møteplasser11 300-975-975-975
Arbeid     
Sykefravær – modul for rapportering240240240240 
Ung i jobb, etablering av fast tilbud1500150015001500x
Sum, arbeid1740174017401740
Sum, drift45 27255 48082 68090 830
Inndekning     
Politikerlønninger – redusere 10 % og fryse-1000-1000-1000-1000 
Gruppestøtte – redusere planlagt økning-189-189-189-189 
Sykefravær – prosjekt redusere-12 163-18 255-24 326-24 326 
Eiendomsskatt – udisponert-12 515-11 760-24 635-27 635 
Eiendomsskatt – øke promille og bunnfradrag-23 300-23 660-23 990-24 420 
E-skattefond justeringer8458-5820738511 315 
Disposisjonsfond bruk/avsetning-25 975-20 00020 00025 000 
Sum, inndekning-66 684-80 684-46 755-41 255
Andre justeringer     
Overføring fra drift til investering21 41224 899-27 214-43 152 
Netto finansutgifter (renter og lån)0305-8711-6423 
Sum, andre justeringer21 41225 204-35 925-49 575
0000
Investeringer2023202420252026
Skedsmokorset idrettspark – stanse bygging på matjord og vurdere andre beliggenheter0-107 700-1000-42 000
Klimafond – økt overføring25 00020 00000
Kompensasjon mva investeringer02002008400
Overføring fra drift til investering-21 412-24 89927 21443 152
Bruk av lån-3588112 399-26 414-9552
0000

Verbalforslag

Slik de ble fremmet i formannskapsmøtet 29.11.2023. Det tas forbehold om justeringer.

1: Lillestrøm Bolig skal opprettes som kommunalt boligforetak/stiftelse og skal inngå i en tredje boligsektor i Lillestrøm.

2: Kommunedirektøren setter i gang et målrettet arbeid for å redusere sykefraværet i organisasjonen, med mål om 15 % reduksjon innen 2025 og 20 % reduksjon innen 2027. Arbeidet skal skje i dialog med tillitsvalgte. Det skal rapporteres jevnlig til kommunestyret om status på arbeidet og iverksatte tiltak.

3: Kommunedirektøren legger fram en sak for kommunestyret som viser hvilke tiltak som må til for å nå 55 % utslippskutt i Lillestrøm innen 2030, med kostnadsanslag. Saken skal til politisk behandling innen juni 2024.

4: Barnehager som får tilskudd av Lillestrøm kommune skal ha tariffavtaler.

Kommunedirektøren bes ta en gjennomgang av rutiner og regelverk i Lillestrøm, med det formål å stille krav så langt det lar seg gjøre innenfor gjeldende lovverk og regelverk at alle private barnehager i Lillestrøm kommune som får tilskudd av kommunen skal ha en gyldig tariffavtale.

5: Lillestrøm kommune skal øke antall ansatte i barnehagen med det mål å ha flere ansatte til stede i hele barnehagens åpningstid. Økningen skal først og fremst skje i områder med integrerings-, språk- og levekårsutfordringer og gjennom en økning i antall språkpedagoger og barnehagelærere. Kommunedirektøren bes komme tilbake med en sak innen mai 2024 med hvordan dette kan løses.

6: Lærertettheten ved kommunale skoler i Lillestrøm skal økes fra dagens minstenorm for lærertetthet. Lærertettheten skal økes fra dagens nivå med 5 % innen 2025, og 15 % innen 2027. Økningen skal først og fremst skje som en økning i levekårutsatte områder og ved ordinære grunnskoler med stort behov for spesialundervisning.

7: Kommunedirektøren begynner arbeidet med en områdesatsning for Strømmen etter modell fra Aktive Skjetten. Satsingen skal behandles politisk innen september 2024. 8: Før politisk behandling av anskaffelsesreglementet skal det innarbeides vilkår som sikrer at kommunen ikke handler varer og tjenester hos selskaper som, direkte eller indirekte, bidrar til å opprettholde ulovlig okkupasjon eller produserer varer på ulovlig okkupert jord.