Det er krevende tider. Forskjellene øker, matkøene vokser, og stadig flere opplever trang økonomi. 1800 barn vokser opp i fattigdom i vår kommune. I møte med krevende tider trenger vi mer fordeling, ikke mindre.
Samtidig styrer verden mot en katastrofal oppvarming på 2,9 grader. Klimakrisa forholder seg ikke til kommune- eller landegrenser, og den venter ikke på at vi skal løse de andre utfordringene. SV prioriterer rettferdig fordeling, barn og unge og klima.
SVs budsjettforslag er radikalt og realistisk, og peker ut en tydelig politisk retning. Vårt budsjettforslag viser at det også i trange tider er mulig å prioritere utjevning av forskjeller, satsing på barn og unge, økt bemanning i tjenestene, og en kraftig styrket innsats på klimaarbeidet.
I dette dokumentet utdypes de større satsningene i Lillestrøm SVs budsjettforslag. Nederst i dokumentet ligger også verbalforslagene fra SV slik de ble fremmet i formannskapet 29.11.2023.
Vårt budsjettforslag gir i 2027 noe mindre driftsresultat enn kommunedirektørens opprinnelige forslag (1,6 % mot 1,8 %), men ligger under kommunedirektørens forslag på gjeld (97 % mot 100,4 %). På mål om beholdning i disposisjonsfond er resultatet i 2027 uendret.
SFO er en arena for inkludering og læring for barna våre, og all erfaring viser at kostnaden av tilbudet er avgjørende for deltakelsen. SV på Stortinget har fått regjeringen med på å innføre gratis halvdagsplass i SFO for landets 1. og 2. klassinger. Den lokale ordningen i Lillestrøm med gratis SFO for 1. klasse for husholdninger med samlet inntekt under 350 000 skal etter planen avsluttes, men SV viderefører den i vårt budsjett. For brukerne av ordningen er det en kritisk viktig lettelse av en økonomisk byrde, som samtidig gjør det mulig for barn å delta.
Familiens økonomi har betydning for ungdoms spisevaner. Blant de som mener at egen familie har dårligere råd enn andre, er det 38 prosent som dropper å spise frokost. Næring gir konsentrasjon. Å innføre et gratis skolemåltid vil utjevne forskjeller og styrke elevers læring.
Vi må begynne et sted. SV setter i vårt alternative budsjettforslag av midler til å innføre gratis skolemat på to ungdomsskoler fra høsten 2024. Vi bruker 1,93 millioner på ordningen i 2024, en sum som dekker mat til 900 elever og to ansatte på de aktuelle skolene.
Vi foreslår å øke grunnbemanningen i barnehagene med 70 årsverk innen 2027, gjennom en opptrapping år for år i økonomiplanperioden. I 2024 øker vi grunnbemanningen med 15 årsverk fra høsten. De tre skolekretsene Gjellerås, Skjetten og Sagdalen prioriteres slik at økningen monner. De neste tre årene øker vi stillingene ytterligere, og utvider ordningen til å gjelde gradvis flere skolekretser til hele kommunen er dekket i 2027.
Erfaring fra andre kommuner som øker grunnbemanningen i barnehagene er at sykefraværet reduseres. Vi budsjetterer med redusert sykefravær, der deler av denne reduksjonen må sees i sammenheng med vår satsning på økt bemanning i barnehagene. Vi budsjetterer også med reduserte utgifter til innleie av vikarer som konsekvens av økt bemanning.
Kommunestyret har flere ganger vedtatt etablering av vikarpool i barnehager og skoler for å redusere utgifter til innleie av vikarer. Dette har enda ikke blitt innført. Vi budsjetterer med innføringen av vikarpool og sparer 1 million på redusert innleie av vikarer i 2024 på tiltaket.
Kommunedirektørens forslag til budsjett avvikler tilbudet om logopeditjenester til barn. For barna som ikke kvalifiserer blir dette et reelt kutt i en viktig tjeneste, og for dem som kvalifiserer hos HELFO blir dette enda en sten til byrden for familier som allerede bruker mye energi på å manøvrere byråkratiet. SV legger ordningen tilbake.
Lillestrøm kommune har et samfunnsansvar i å tilrettelegge for lærlingeplasser og opptak av lærlinger i egen drift. Det er en investering i framtida. Anbefalingen fra KS er minst 2 lærlinger per 1000 innbyggere. Vi har et stykke igjen dit. SV setter av 2,5 millioner i 2024 og 5 millioner fra 2025 til å øke inntaket av lærlinger.
Kommunedirektøren legger opp til å spare 8,5 millioner på å ikke følge statlig norm for sosialhjelpen i 2024. Dette er et kutt i livsviktige inntekter til mange av de mest sårbare i samfunnet. I snitt vil mottakerne sitte igjen med et kutt på 750 kroner i måneden. Dette kuttet foreslås i en tid der langt flere har behov for sosialhjelp for å få hverdagen til å gå rundt – selv folk i fullt arbeid. Samtidig finner man rom til ikke bare å beholde, men øke utgiftene til politikerlønninger.
SV prioriterer annerledes. Vi foreslår å stanse det usosiale kuttet i sosialhjelpen, og heller kutte i politikerlønningene. Nødytelser til dem som trenger det mest, er ikke en salderingspost. Vi møter ikke krevende tider med kutt til de som trenger det mest. På sikt må sosialhjelpen og andre ytelser snarere styrkes fra dagens nivå.
Kommunedirektørens forslag til budsjett legger opp til en halvering av OUT. Vi løser ikke dagens utfordringer ved å kutte i framtida. OUT er et tilbud som er godt kjent blant ungdommen i kommunen, med ansatte som er tillitspersoner for mange i ungdomsmiljøet. SV legger stillingene tilbake. Vi bruker 3,5 millioner på dette i 2024.
Matkøene vokser. Det er krevende tider for mange, og stadig flere oppsøker nødhjelp for å få hverdagen til å gå rundt. At folk er nødt til å oppsøke nødhjelp i Norge er et tegn på at fellesskapet ikke gjør nok for å trygge folks økonomi. SV setter av 600 000 kroner i 2024 til Hjelpende Hender, for å støtte arbeidet de gjør for vanskeligstilte i Lillestrøm.
Kommunedirektøren legger opp til å spare 6 millioner i 2024 på å redusere bemanningen i hjemmetjenesten. Vi henter tilbake noen av stillingene i vårt alternative budsjett, og setter av 2 millioner til dette i 2024.
Kommunens prognoser viser dessverre at vi ikke når klimamålene med dagens innsats. Vi må i gang med offensive satsinger for å kutte utslipp raskt nok til å unngå de verste konsekvensene av klimakrisa. SV setter av midler til en slik offensiv satsing i vårt budsjett. Vi styrker satsingen på klimatiltak med 31,8 millioner i 2024. Det gjelder blant annet 2 millioner til klimakutt i landbruket, 2 millioner til klimakutt i organisasjons- og næringslivet, og 25 millioner til klimafondet.
Klimafondet er et uvurderlig verktøy til å finansiere gode klimatiltak i kommunen. Med større årlige avsetninger til fondet kunne kommunens innsats målt seg med ambisjonene i klimabudsjettet. SV styrker klimafondet med ytterligere 25 millioner hvert år fra 2024, en seksdobling fra dagens fond. Midlene tas fra disposisjonsfond. Et økt handlingsrom i klimafondet gir kommunen rom til å tenke større, og også bruke klimafondsmidler på større satsinger og investeringer som gir utslippskutt.
I fjorårets budsjettbehandling ble et lokalt bionovafond for kutt i utslipp i landbruket opprettet. Vi viderefører ordningen i vårt budsjett med 2 millioner.
Kommunen kan bidra til klimagasskutt i organisasjoner og i næringslivet. En støtteordning skal bidra til en overgang til utslippsfrie løsninger. SV setter av 2 millioner til å videreføre ordningen som finansierer klimagasskutt i næringslivet.
Alle skal ha mulighet til å delta og skape gode sommerminner, uavhengig av familieøkonomien. Vi lever i en tid der flere sliter med å få økonomien til å gå opp, og flere velger å bli hjemme i sommerferien. Sommeren 2023 fikk vi derfor kommunestyret med på å mer enn halvere billettprisene på kommunens friluftsbad for sommeren. SV foreslår å gjøre reduksjonen permanent, og sette prisene til 30 kr for barn og unge, 48 kr for student og honnør, og 60 kr for voksne. Dette betyr 1,225 millioner bortfall i inntekter.
Det er behov for et utvidet fritidstilbud og møteplass til ungdom i Lillestrøm by.
Kulturvektstedet Villa Cara og Lillestrøm bibliotek er svært godt besøkt, men det er behov for å utvide tilbudet ytterligere for å omfavne alle unge som bruker byen og som ønsker et lavterskel, gratis fritidstilbud. Vi setter av 2 millioner fra 2024 til drift av et utvidet tilbud.
Det er stort behov for fritidstilbud og møteplasser til barn og unge i alderen 10-13 år. Vi setter av 2,5 millioner fra 2024 til opprettelse og drift av kommunale juniorklubber.
Biblioteker er et av de beste tiltakene for å redusere forskjeller. Bibliotekene i Lillestrøm kommune er godt besøkt, og spesielt det nye hovedbiblioteket i Lillestrøm sentrum er en publikumssuksess. Det trengs mer midler for å opprettholde dagens drift, noe vi setter av 2 millioner til i 2024. Vi budsjetterer også med å utvide åpningstidene på Lillestrøm bibliotek, slik at det holdes åpent 10-16 lørdager og søndager. Dette bruker vi ytterligere 1,9 millioner på.
Fet svømmeklubb drifter folkebad på Østersund og Dalen på vegne av kommunen. Idrettslagene mottar ikke kompensasjon for å drifte disse badene. For å opprettholde folkebadene på dagens nivå er det behov for en harmoniserering av tiltakene og avtalene med idrettslagene. Dette bruker SV 500 000 kroner på fra 2024.
Det er behov for å øke rammen til driftstilskudd til idrettslag som drifter kommunale anlegg i kommunens sted. Vi bruker 800 000 på dette i 2024, og 900 000 fra 2025.
I budsjettet er 14 millioner avsatt hvert år fra 2025 til leie hos Thon Badeland på Strømmen, som en betingelse for at badelandet skal bygges. Lillestrøm SV støtter utvikling og styrking av badefasiliteter i kommunen, men mener det er en feilprioritering fra kommunens side å binde opp 14 millioner av fellesskapets midler hvert år til leie i et kommersielt badeanlegg.
Vi kutter faste politikergodtgjørelser med 10 prosent fra 2024, og fryser beløpet slik at det skjermes fra økning når statsrådslønnen økes i mai. Dette henter SV en million på.
Inntekter fra eiendomsskatt skal i Lillestrøm gå til tiltak for klima og natur, kultur og idrett, og barn og unge. Det har vært en god tradisjon for kommunen å målrette bruken av midlene fra eiendomsskatt.
SV foreslår en rekke tiltak som finansieres ved å øke eiendomsskatten fra 2 til 2,5 promille. Vi øker også bunnfradraget med 300 000 kr, til 2,1 millioner. Dette gir merinntekter på 23,3 millioner kroner som går rett tilbake til fellesskapet, og økningen legges på de dyreste boligene.
For en husstand i en bolig verdt 5 millioner i Lillestrøm betyr SVs eiendomsskattegrep en økning i den månedlige eiendomsskatteregningen på 8 – åtte – kroner. Alle med bolig til 4,8 millioner vil betale like mye eller mindre enn i dag med SVs skatteopplegg. Pengene går til tiltak som utjevner forskjeller, løfter barn og unge, og styrker klimaarbeidet. Mange husholdninger med en presset økonomi bedre ut med vårt alternativ.
Lillestrøm kommunes disposisjonsfond er solid. Vi henter ytterligere 25 millioner til tiltak i 2024, og 20 millioner i 2025. Midlene går i hovedsak til klimafondet for å finansiere klimakutt.
Vi budsjetterer med redusert sykefravær på 10 prosent samlet i kommunens drift i 2024. Dette sparer kommunen for utgifter. Reduksjonen må sees i sammenheng med våre tiltak for økt grunnbemanning i barnehagene og vårt verbalforslag om målrettet arbeid med å redusere sykefravær.
Endringer fra kommunedirektørens forslag
Tall er i 1000 kroner. Pluss er utgift, minus er inntekt. Kolonne E = eiendomsskattefinansiert.
DRIFT | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Skole og barnehage | E | ||||
Videreføre ordning – gratis SFO i 1. klasse | 1600 | 1600 | 1600 | 1600 | x |
Reversere kutt – logopeditjenester til barn | 2200 | 4250 | 4250 | 4250 | x |
Gratis skolemat ved to ungdomsskoler | 1932 | 3865 | 3865 | 3865 | x |
Økt bemanning i barnehagene | 5000 | 15 000 | 25 000 | 38 500 | |
Redusert innleie av vikarer i barnehager | -1500 | -4500 | -7500 | -11 550 | |
Vikarpool i barnehager | -1000 | -2000 | -3000 | -4000 | |
Lærlinger – økning | 2500 | 5000 | 5000 | 5000 | x |
Sum skole og barnehage | 10 732 | 23 215 | 29 215 | 37 665 | |
Helse og sosial | |||||
Sosialhjelp – stanse usosiale kutt | 8500 | 8500 | 8500 | 8500 | |
Reversere kutt – stillinger i OUT | 3500 | 7000 | 7000 | 7000 | x |
Tilskudd Hjelpende Hender | 600 | 0 | 0 | 0 | |
Tilskudd Morgenstellet | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Fontenehus – etablering | 100 | 500 | 1300 | 1500 | |
Bemanningsreduksjon – beholde stillinger | 2000 | 3000 | 3000 | 3000 | |
Sum helse og sosial | 14 900 | 19 000 | 19 800 | 20 000 | |
Klima og miljø (drift) | |||||
Lokalt bionovafond – videreføring | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | x |
Grønt næringsfond – videreføring | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | x |
Prosjektstilling klima i plan- og byggesak | 500 | 500 | 500 | 500 | x |
Prosjektstilling grønne innkjøp | 500 | 500 | 500 | 0 | x |
Ny stilling på faggruppe klima og miljø | 500 | 1000 | 1000 | 1000 | |
Klimafond, driftsmidler (se også investeringer) | 0 | 5000 | 25 000 | 25 000 | |
Sum klima og miljø (drift) | 5500 | 11 000 | 31 000 | 30 500 | |
By- og stedsutvikling | |||||
Oppfølging av byutviklingsplanen | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Målestasjoner for luftkvalitet | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Trainee innenfor geodata | 0 | 400 | 800 | 800 | |
Sum, by- og stedsutvikling | 1100 | 1500 | 1900 | 1900 | |
Kultur, idrett og møteplasser | |||||
30kr barn, 60kr voksne Nebben/Kusken | 1225 | 1225 | 1225 | 1225 | x |
Harmonisering tilskudd drift av folkebad | 500 | 500 | 500 | 500 | x |
Thon Badeland, stanse leieavtale | 0 | -14 000 | -14 000 | -14 000 | |
Opprette kommunale juniorklubber | 2500 | 2500 | 2500 | 2500 | x |
Styrke fritidstilbud og møteplass i Lillestrøm | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | x |
Lillestrøm bibliotek – opprettholde drift | 2000 | 4000 | 4000 | 4000 | x |
Lillestrøm bibliotek – helgeåpent 10-16 | 1900 | 1900 | 1900 | 1900 | x |
Harmonisering driftstilskudd idrettsanlegg | 800 | 900 | 900 | 900 | x |
Byfesten – dekke underskudd | 375 | 0 | 0 | 0 | |
Sum, kultur, idrett og møteplasser | 11 300 | -975 | -975 | -975 | |
Arbeid | |||||
Sykefravær – modul for rapportering | 240 | 240 | 240 | 240 | |
Ung i jobb, etablering av fast tilbud | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | x |
Sum, arbeid | 1740 | 1740 | 1740 | 1740 | |
Sum, drift | 45 272 | 55 480 | 82 680 | 90 830 | |
Inndekning | |||||
Politikerlønninger – redusere 10 % og fryse | -1000 | -1000 | -1000 | -1000 | |
Gruppestøtte – redusere planlagt økning | -189 | -189 | -189 | -189 | |
Sykefravær – prosjekt redusere | -12 163 | -18 255 | -24 326 | -24 326 | |
Eiendomsskatt – udisponert | -12 515 | -11 760 | -24 635 | -27 635 | |
Eiendomsskatt – øke promille og bunnfradrag | -23 300 | -23 660 | -23 990 | -24 420 | |
E-skattefond justeringer | 8458 | -5820 | 7385 | 11 315 | |
Disposisjonsfond bruk/avsetning | -25 975 | -20 000 | 20 000 | 25 000 | |
Sum, inndekning | -66 684 | -80 684 | -46 755 | -41 255 | |
Andre justeringer | |||||
Overføring fra drift til investering | 21 412 | 24 899 | -27 214 | -43 152 | |
Netto finansutgifter (renter og lån) | 0 | 305 | -8711 | -6423 | |
Sum, andre justeringer | 21 412 | 25 204 | -35 925 | -49 575 | |
0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringer | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Skedsmokorset idrettspark – stanse bygging på matjord og vurdere andre beliggenheter | 0 | -107 700 | -1000 | -42 000 |
Klimafond – økt overføring | 25 000 | 20 000 | 0 | 0 |
Kompensasjon mva investeringer | 0 | 200 | 200 | 8400 |
Overføring fra drift til investering | -21 412 | -24 899 | 27 214 | 43 152 |
Bruk av lån | -3588 | 112 399 | -26 414 | -9552 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Slik de ble fremmet i formannskapsmøtet 29.11.2023. Det tas forbehold om justeringer.
1: Lillestrøm Bolig skal opprettes som kommunalt boligforetak/stiftelse og skal inngå i en tredje boligsektor i Lillestrøm.
2: Kommunedirektøren setter i gang et målrettet arbeid for å redusere sykefraværet i organisasjonen, med mål om 15 % reduksjon innen 2025 og 20 % reduksjon innen 2027. Arbeidet skal skje i dialog med tillitsvalgte. Det skal rapporteres jevnlig til kommunestyret om status på arbeidet og iverksatte tiltak.
3: Kommunedirektøren legger fram en sak for kommunestyret som viser hvilke tiltak som må til for å nå 55 % utslippskutt i Lillestrøm innen 2030, med kostnadsanslag. Saken skal til politisk behandling innen juni 2024.
4: Barnehager som får tilskudd av Lillestrøm kommune skal ha tariffavtaler.
Kommunedirektøren bes ta en gjennomgang av rutiner og regelverk i Lillestrøm, med det formål å stille krav så langt det lar seg gjøre innenfor gjeldende lovverk og regelverk at alle private barnehager i Lillestrøm kommune som får tilskudd av kommunen skal ha en gyldig tariffavtale.
5: Lillestrøm kommune skal øke antall ansatte i barnehagen med det mål å ha flere ansatte til stede i hele barnehagens åpningstid. Økningen skal først og fremst skje i områder med integrerings-, språk- og levekårsutfordringer og gjennom en økning i antall språkpedagoger og barnehagelærere. Kommunedirektøren bes komme tilbake med en sak innen mai 2024 med hvordan dette kan løses.
6: Lærertettheten ved kommunale skoler i Lillestrøm skal økes fra dagens minstenorm for lærertetthet. Lærertettheten skal økes fra dagens nivå med 5 % innen 2025, og 15 % innen 2027. Økningen skal først og fremst skje som en økning i levekårutsatte områder og ved ordinære grunnskoler med stort behov for spesialundervisning.
7: Kommunedirektøren begynner arbeidet med en områdesatsning for Strømmen etter modell fra Aktive Skjetten. Satsingen skal behandles politisk innen september 2024. 8: Før politisk behandling av anskaffelsesreglementet skal det innarbeides vilkår som sikrer at kommunen ikke handler varer og tjenester hos selskaper som, direkte eller indirekte, bidrar til å opprettholde ulovlig okkupasjon eller produserer varer på ulovlig okkupert jord.